BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Rabu, 11 Mac 2009

kenali PPKI

GARIS PANDUAN DAN SYARAT KEMASUKAN MURID/PELAJAR KE PROGRAM PENDIDIKAN KHAS PERCANTUMAN.
Murid/ Pelajar Baru
Calon berumur 7tahun (sekolah rendah) dan 14 tahun(sekolah menengah) pada tarikh permohonan.
Borang yang tidak lengkap adalah dianggap gagal
Calon yang disahkan oleh doktor pakar kanak-kanak dengan menggunakan borang pemeriksaan doktor yang disediakan.Setiap butiran dan menerima pemeriksaan yang terperinci. (Laporan doktor adalah diwajibkan)
Calon ditemuduga oleh panel terlebih dahulu sebelum diputuskan sama ada layak atau tidak layak ditempatkan ke Program Pendidikan Khas Percantuman(kecuali calon cacat pendengaran CPD)
Keputusan temuduga diserahklan ke Jabatan Pelajaran Negeri Selangor untuk disemak dan dikenalpasti masalah serta kategori calon. Penempatan hanya akan dibuat kepada calon yang layak sahaja.

Calon-calon yang layak diterima:
boleh urus diri tanpa bantuan orang lain
tiada kecacatan fizikal yang teruk
tiada mengalami masalah sikap/tingkahlaku luarbiasa seperti hyperaktif (susah kawal),ganas atau mental yang teruk.
Tiada mengalami sebarang penyakit dalaman seperti sawan,jantung dan lain-lain.
Calon yang layak hanya akan ditempatkan ke sekolah percantuman yang sesuai dan bergantung kepada kekosongan tempat pada ketika itu. Sekiranya tiada kekosongan tempat, calon adalah dianggap sebagai calon menunggu.
Setiap calon yang layak diterima masuk adalah dalam tempoh percubaan selama 3 bulan. Pihak sekolah/Penyelaras program akan membuat laporan mengenai perkembangan dan prestasi pembelajaran calon tersebut. Sekiranya layak/lulus,calon tersebut akan mengikuti pembelajaran seterusnya. Bagi calon yang gagal, disarankan ke program lain seperti PDK (Kebajikan Masyarakat), program swasta atau bimbingan penjaga masing-masing.
Calon yang telah ditemuduga dan gagal boleh memohon semula penempatan sekiranya calon telah melalui pemulihan dan dianggap layak.
Tempoh pembelajaran seseorang murid/ pelajar di Program Percantuman adalah :
Sekolah Rendah daripada umur 7 Tahun ke 13 Tahun
Sekolah Menengah daripada umur 14 Tahun ke 19 Tahun
Tetapi walau bagaiamanapun, prestasi bulanan setiap murid/pelajar akan menentukan tempoh pembelajarannya.Sekiranya pada satu-satu tempoh itu, murid atau pelajar itu menunjukkan prestasi yang menurun dan menimbulkan masalah kepada sekolah(guru dan rakan sebaya). Maka murid / pelajar berkenaan boleh disarankan untuk direhatkan/berhenti bagi satu tempoh sehingga murid berkenaan menunjukkan sikap atau kelakuan dan minat yang positif.

Pertukaran Murid/Pelajar Pendidikan Khas
Pertukaran murid/pelajar program Pendidikan Khas hendaklah menggunakan borang pertukaran yang ‘standard’. Borang tersebut hendaklah di hantar terus ke Unit Pendidikan Khas,Jabatan Pelajaran Negeri Selangor untuk di proses dan tindakan selanjutnya.
Pertukaran dan penempatan yang tidak melalui Jabatan Pelajaran Negeri Selangor-Unit Pendidikan Khas tidak boleh diterima.
Borang-borang pertukaran boleh didapati di semua sekolah dan hendaklah ditandatangani oleh Guru Besar/Pengetua sekolah berkenaan.

0 pujian diterima: